השבוע העברתי את המשחק “חפש את המטמון” בוריאציות שונות למספר ילדים בקליניקה שלי, והחלטתי לכתוב עליו פוסט, כיוון שנראה לי שהרבה ילדים יהנו לשחק בו, הוא ממש מהנה וכיפי.
כעקרון, כשאני מתכננת בקליניקה פעילות חדשה או משחק חדש למטופלים שלי, עומדות לנגד עיניי מספר מטרות:
1. המשחק צריך להיות מאתגר, אבל ברמה המתאימה לילד שעבורו אני מתכננת את הפעילות- שלא יהיה קשה מדי אבל גם שלא יהיה קל מדי. הוא צריך להיות מאתגר בדיוק במידה הנכונה! ובנוסף: הוא צריך להיות חוויתי, מהנה ומסקרן.
אמנם אין לי כוונה סתם לעשות לו פאן במובן של ערוץ הילדים, אבל באמת, אם הילד אומר לי בסוף הטיפול שהיה לו כיף, אני לא כועסת 🙂
2. המשחק צריך לחזק מרכיבים הקשורים בהתארגנות: עבודה בשלבים וברצף, תוך התייחסות לקצב עבודה, מיון, בקרת איכות, גמישות מחשבתית ורישום. אנחנו קוראים לתיפקודים האלו ועוד נוספים שלא הוזכרו כאן- תיפקודים ניהוליים.
3. המשחק צריך לכלול התנסות גרפומוטורית- ציור/ העתקת מילים/ כתיבה.
המשחק “חפש את המטמון” עונה על כל הקריטריונים הללו, ויש לו גם ערך מוסף: הוא מעודד את הילדים לפתור בעיות תוך הפעלת חשיבה יצירתית.
והערה אחרונה: כמעט את כל החומרים במשחק הזה קניתי במקסטוק בעלות סבירה לחלוטין.
אז הבה נתחיל.
בשלב הראשון אני מציגה לילד את הקופסה הזו:
היא נעולה במנעול קומבינציה, המורכב מ- 3 ספרות, אותן הילד צריך לגלות.
הוא מקבל מעטפת רמז, שעל מנת לפתוח אותה, הוא צריך לבצע משימה:
זו יכולה להיות משימה מוטורית (כמו למשל לקפוץ 10 פעמים על רגל אחת), או משימה מילולית (להגיד 10 סוגי פירות), או חשבונית (כמה זה 5+3 או תרגיל אחר בהתאם לרמה של הילד)
אני בחרתי לתת משימה שעובדת על תפיסה חזותית, והשתמשתי בספר נפלא:
את הספר היפהפה הזה מצאתי בחנות המוזיאון של פיקאסו בברצלונה- אז אם אתם בסביבה- אני ממליצה עליו בחום. ואם לא, לא נורא 🙂 תוכלו לחשוב על אמצעי אחר שעושה את אותה עבודה. בספר הזה, הילד צריך להתבונן בחיות שבצד השמאלי ולאתר אותן בתמונה הגדולה מימין:
זו משימה שדורשת סריקה חזותית, אבחנה בין עיקר וטפל ואיתור דמות בתוך רקע. בנוסף לכך הוא אסטטי ויפה בצורה יוצאת דופן 🙂
אם הוא מצא 5 בעלי חיים, הוא רשאי לפתוח את המעטפה ולגלות בתוכה כתב סתרים:
הסיפרה הראשונה של מנעול הקומבינציה מוצפנת כאן, וכדי לדעת מהי, הילד צריך להכין לעצמו משקפיים מיוחדים:
הוא מקבל קופסה ובתוכה: בריסטול, עפרון, מספריים, דבק, נייר צלופן אדום ותבנית מבריסטול שמשמשת אותו להעתקת המשקפיים:
אחרי שהוא מעתיק את הדוגמה, גוזר ומדביק- המשקפיים שלו מוכנות. הוא מתבונן דרכן על כתב החידה, ומגלה את הסיפרה 2 שמסתתרת שם.
איך מכינים את כתב החידה? בעזרת צבע תכלת, כותבים את המספר. באמצעות עט אדום וטוש צהוב מקשקשים על המספר הכחול ובעצם מטשטשים אותו. כשמסתכלים דרך המשקפיים, הצלופן האדום מנטרל את העט האדום והטוש הצהוב ובעצם הילד מבחין רק במה שנכתב באמצעות הצבע הכחול.
את המשקף שהכין, הילד יכול לקחת אחר כך הביתה, כדי שיוכל להסתכל בזמנו החופשי על העולם ולגלות כמה מגניב זה, כשכל העולם כולו צבוע באדום 🙂
אחרי שהוא גילה את הסיפרה הראשונה שפותחת את מנעול הקומבינציה, הוא רושם אותה על דף פיענוח כתב החידה, ועובר לרמז הבא:
הוא מרכיב את הפאזל:
וכשהוא הופך אותו, הוא מגלה את הסיפרה השניה, אותה הוא רושם בדף הפיענוח:
כדי לגלות את הסיפרה השלישית והאחרונה, הוא מקבל מעטפת רמז. גם כאן כדי לפתוח אותה- הוא מקבל משימה. זו יכולה להיות אותה משימה ממקודם (ע”ע הספר ממוזיאון פיקסו), או שזו יכולה להיות משימה מילולית, כמו למשל: “להגיד 5 מילים שמתחילות באות א'” או כל משימה אחרת שעולה בדעתכם.
בתוך המעטפה, יש 4 תמונות שמרכיבות סיפור ברצף.
על הילד לסדר אותן לפי הסדר הנכון, לתאר ולהסביר. ניתן למצוא דפים כאלה בפינטרסט עם מילות החיפוש sequence story:
הסיפרה מסתתרת מאחורי התמונה הראשונה:
עכשיו, משכתב את שלושת הספרות, גילה הילד את הקוד למנעול הקומבינציה. הוא פותח את הקופסה, ומגלה בתוכה…
קופסה נוספת, סגורה גם היא ברצועה שמאובטחת במנעול קומבינציה (10 שח במקסטוק):
וגם ערימה של כוסות נייר צבעוניות:
ומעטפה שבתוכה רמז שקשור לקוד לפתיחת המנעול.
מה עליו לעשות? הוא צריך למיין את הכוסות לפי הצבעים:
הוא מונה את הכוסות ומגלה שיש 2 כוסות אדומות, 7 ירוקות ו 6 כחולות. זהו הקוד הסודי לקופסה. עליו לכתוב את הספרות בדף הפיענוח.
כתב הרמז מראה לו את הכיוון הנכון לפתיחת המנעול:
ומה בתוך הקופסה? כרטיסים של משחק הזכרון (2.5 ש”ח במקסטוק):
הילד מבחין שעל חלק מהכרטיסים כתובים מספרים. הוא יסדר אותם לפי הסדר הנכון:
ויתאים לכל כרטיס את בן הזוג שלו:
אם הוא יהפוך את הכרטיסים שכעת סידר, הוא יגלה מילה: שרותים. עליו לכתוב אותה בדף הפיענוח.
בשירותים הוא מוצא שתי קופסאות:
האחת קשורה במנעול:
והשנייה מלאה בכדורי ג’ל:
עליו לחפור בתוך הג’לי. הוא יגלה במעמקים הרבה צנצנות ריקות:
אבל באחת מהן יש מפתח!
שפותח את המנעול של הקופסה השחורה:
בתוכה הוא מגלה כתב חידה, שהוא קוד, ו4 קוביות בצבעים שונים המודבקות זו לזו.
מה שהילד צריך לעשות זה לפענח את הקוד של הקוביות. צירופי הנקודות יוצרות מילים- יש לו 8 אפשרויות שונות (או 4 אם רוצים להקל), והוא צריך לכתוב על דף הפענוח את כל האפשרויות השונות. אך רק צירוף אחד יוצר מילה הגיונית, ובמקרה שלנו: חלון.
אם כך, הוא הולך אל החלון ומוצא שם קופסה נוספת:
ובתוכה הוא מגלה קלפים:
הוא מזהה שעל הקלפים גם כתובות אותיות:
אם הוא יסדר את הקלפים בסדר הנכון, תתקבל מילה. עליו להעתיקה לדף הפיענוח.
ואכן, מתחת לקורה מסתתרת הקופסה האחרונה:
היא נעולה במפתח. כדי לגלות היכן המפתח, הוא פותח את שתי המגרות.
במגירות יש 4 לבני לגו בצבעים שונים
וכתב חידה. בכתב החידה הוא צריך לגלות כמה בעלי חיים מסתתרים בדף, ולכתוב את הסיפרה במשבצת המתאימה.
את לבני הלגו הוא מניח ע”פ המספרים שהתקבלו: צהוב (היפופוטם): מס’ 1, כחול (טיגריס)- מס’ 2, וכו’. מתקבלת המילה “מראה”:
ומה אתם יודעים? מעל המראה מסתתר המפתח. אם הילד לא מגיע למפתח בכוחות עצמו, אני לא עוזרת לו! הוא צריך למצוא פתרון…אולי כסא יעזור לו להגיע לשם באופן עצמאי? 🙂
המפתח פותח את הקופסה ובתוכה אפשר להחביא… הפתעה.
אחרית דבר:
הגירסה שהצגתי כאן היא הגירסה הארוכה של המשחק. אפשר כמובן לקצר אותה בהתאם לגיל וליכולת של כל ילד. אני חושבת שאם המשימה הזו ניתנת לזוג (אחים או חברים) היא מהנה יותר, כי היא דורשת שיתוף פעולה ומעודדת חשיבה משותפת.
אהבתם את המשחק? ניסיתם אותו בבית? בקליניקה? שידרגתם אותו? ספרו לי על זה!
וואו! ממש חדר בריחה. איזה פעילות כייפית.
איזה יופי! משתפת את חברותי למקצוע בפרגון רב!
ממש מקסים!
כל הכבוד על ההשקעה 🙂
כל הכבוד,
דרך מאד יצירתית לעבוד עם הילדים
ילד שלא יאמר בסיומה של שורת משימות כזו-“היה לי כיף על חלל” יצטרך לעבור לטיפול אחר ,(אולי בעזרת כדורים) זה ענק איילתוש! כל כך חכם, מושך, מאתגר ונפלא, ……לא מפתיע, כי זה נפלא כמוך.
♥
רעיון גאוני, כל הכבוד!
איילת יקרה,
שאפו !! החל מהחשיבה וכלה בהשקעה עד לפרט האחרון בצורה יצירתית ומעניינת כל כך!|
ללא ספק- את רבת כשרונות !
!
וואו וואו! מדהים, יצירתי, מאתגר וכל כך מושקע!